Як українець винайшов перший в світі трамвай

Деякі з нас вважають трамвай архаїчним транспортом, який затримався на наших вулицях з далекого XIX століття. Тим часом колись він був досягненням високих технологій і винайшов його українець.

Ми ще визнаємо незаперечну цінність цього виду міського транспорту, як це довелося визнати нинішнім жителям європейських міст повних пробок. А сьогодні хочемо згадати незаслужено забутого винахідника рейкового електротранспорту – уродженця Полтавщини Федора Аполлоновича Піроцького (1845 – 1898 рр.).

Один з перших київських трамвайних вагонів. Маршрут проходив від нинішньої Європейської площі до нинішньої Контрактової площі.

Взагалі технічна сутність трамвая має дві важливих складових: рейки та електропривід. Про те, що колесо незрівнянно легше котиться по сталевій колії, люди зрозуміли ще в 1828 році, коли запустили міськими вулицями перші вагони конки – запряжені кіньми та з металевими колесами, які котилися по металевих рейках.

Але для деяких міст кінна тяга була непридатна: нехай уже, що коні залишали на дорозі неестетичні сліди, так вони не могли тягти завантажений вагон в гору. Так, в Києві, який в середині XIX століття був одним з найбільших міст імперії (60 – 200 тис. жителів), конка не могла піднятися на Олександрівський (нині Володимирський) узвіз.
Винахідник трамвая Федір Аполлонович маючи гарну освіту, багато працював в області електротехніки.

Перевізники намагалися розв’язувати проблему, додаючи на підйомі пару або дві пари чергових коней, які разом з хлопчиками-форейторами чекали вагона на Поштовій площі біля початку підйому. Але кілька додаткових кінських сил не розв’язувало проблему, тому для найважчих маршрутів з підйомами закупили сім особливих паровозів. Вони, хоча начебто і були пристосовані до міських умов руху, все одно дуже диміли й рясно засипали перехожих іскрами. Але найгіршим було те, що на Олександрівський узвіз паровози піднятися не могли, а на інші підйоми (наприклад, на Печерськ в сторону Лаври) підійматися лише в режимі форсажу з нештатним випуском пара.
Такий вид мав в кінці позаминулого століття Володимирський узвіз столиці. Трамвайні колії відокремлені від проїжджої частини

Кияни та гості столиці мучилися з таким транспортом майже рік, хоча організатори міської залізниці (так офіційно називалася конка) знали рішення ще до запуску кінної та парової тяги. Успішна конструкція у вигляді електричного приводу для вагонів була обкатана Федором Піроцьким ще в 1876 році. Тоді він, військовий інженер-артилерист, проходив службу в Санкт-Петербурзі, і в якості експерименту електрифікував 1 кілометр шляху, по якому возили відпочивальників в курортному містечку Сестрорецьк.

Перший досвід був вдалим, і в серпні 1880 року, коли справи військової служби звільнили трохи часу, Федір Аполлонович обладнав під електротягу двоповерховий вагон конки масою понад 6 тонн. Відповідно, ним же був влаштована електрифікована ділянка шляху для цього вагона. У наступному 1881 році винахідник продемонстрував свою розробку на Паризькій міжнародній виставці.
Аж до середини 1990-х мало не на кожній вулиці в центрі Києва ходили трамваї. Їх прибрали заради зручності автомобілістів, але краще не стало.

Але на батьківщині кошти для пристрою електричного трамвая знайшли тільки через десять років – в 1892-м перша в імперії лінія запрацювала в Києві. Це був 2,6-кілометровий маршрут від нинішньої Європейської площі до площі Контрактовій, включаючи нинішній Володимирський спуск. І технічний, і комерційний успіх були вище всіх очікувань, проект окупився вже через рік. Тому за три наступні роки були електрифіковані всі лінії Київської міської залізниці – тобто в Києві запрацювала повноцінна трамвайна мережа.

Щодо того, хто побудував перший трамвай у світі. У Європі першими були брати Сіменс, які, однак, продемонстрували свої розробки в 1879 році – через два роки після того, як ознайомилися з публікацією Федора Піроцького про наявний електровагон Сестрорецка в “Інженерному журналі”. І через три роки після того, як один з братів Сіменс, Карл, спілкувався з Піроцьким на тему його робіт по електрифікації міського транспорту.

Джерело auto.24tv

Ви читаєте незалежне україномовне видання "SUNDRIES". Ми не належимо ні олігархам, ні депутатам. Отож ми потребуємо Вашої підтримки для розвитку та збереження незалежності. Підтримайте нас!

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Читати більше