Британські вчені наблизилися до розуміння роботи аналогового астрономічного комп’ютера 2000-річної давності

Від знайденого 120 років тому на затонулому біля берегів Греції судні цікавого астрономічного приладу залишилося мало деталей і багато загадок. Розкривати секрети роботи пристрою, який вважається найдавнішим аналоговим комп’ютером, допомагають нові технології — комп’ютерна томографія та цифрове моделювання. Нове дослідження британських і грецьких вчених допомогло зрозуміти зв’язок між механізмом та циклами руху планет на небосхилі.

Томографія та рентген виявили на деталях Антикітерського механізму, як назвали знайдений древній артефакт, дві цифри з точною прив’язкою до двох планет: Венери та Сатурна. Це тривалість повного циклу руху цих планет на небосхилі в певних широтах — 462 роки для Венери та 442 року для Сатурна.

Моделювання механізму. Джерело зображення: Tony Freeth

Один з найбільших збережених фрагментів механізму являє собою шестерню з 63 зубами. Вченим вдалося співвіднести механізм відтворення 462-річного циклу руху Венери з цим фрагментом, і з’явилася надія відтворити втрачені деталі для відтворення циклу руху інших планет.

Для проєктування механізму використовується комп’ютерне моделювання. Вчені знають об’єм механізму, можуть використовувати збережені фрагменти та знають математику, якою користувалися в той час для астрономічних розрахунків. Комп’ютер повинен відтворити відсутні деталі та мінімізувати їх кількість. Складність в тому, що для «введення» певних астрономічних даних використовувалася система передавальних трубочок або важелів, що дуже складно піддається моделюванню.

Одні з небагатьох уцілілих фрагментів механізму. Джерело зображення: Hewlett-Packard

Проте, зроблене відкриття наближає дослідницьку групу на крок ближче до розуміння всіх можливостей Антикітерського механізму і того, наскільки точно він може передбачати астрономічні події.

Ви читаєте незалежне україномовне видання "SUNDRIES". Ми не належимо ні олігархам, ні депутатам. Отож ми потребуємо Вашої підтримки для розвитку та збереження незалежності. Підтримайте нас!